کد مطلب:49240
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:5
ديدگاههاي مختلف در مورد «حجاباً مستوراً» كه در پايان آيه 45 سوره اسراء آمده، چيست؟
برخي معتقدند كه منظور پرده واقعي و حقيقي است كه مانع از ديدن افراد يا اشياء پشت پرده ميشود. هنگامي كه پيامبر(ع) مشغول تلاوت قرآن ميشد، بين آن حضرت و كفار پردهاي حايل ميشد كه آنها صداي آن حضرت را ميشنيدند، ولي خود آن حضرت را نميديدند. «مستور» در اينجا به معناي «نامرئي» است؛ يعني، بين كفّار و پيامبر، پرده نامرئي وجود داشت كه با چشم ديده نميشد.
فلسفه اين پرده نامرئي، اين بود كه به هنگام تلاوت قرآن، پيامبر آياتي را قرائت ميكرد كه باعث خشم و غضب كفّار ميشد؛ مثل آياتي كه در مذمّت بتها و مشركان و يا آياتي كه درباره پيروزي آينده اسلام و مانند آن نازل ميشد ممكن بود كفار با شنيدن اين آيات، در حال خشم و غضب بر پيامبر هجوم آورند و صدمهاي بر آن حضرت وارد سازند. به اين جهت، هنگام تلاوت آيات قرآن، خداوند آن پرده نامرئي را حايل ميكرد. (مجمعالبيان 6/418) برخي ديگر از مفسران بر اين اعتقادند كه جمله «حجاباً مستوراً» كنايه از حجاب معنوي، لجاجت، تعصب، جهل و عداوت است. اين صفا ت زشت كه در مشركان عصر پيامبر(ع) وجود داشت، براي آنان به صورت حجابي در ميآمد كه مانع از فهم آيات قرآن ميشد قرآني كه براي همه مايه هدايت و روشني قلبهاست، در اين افراد به خاطر وجود اين حجابهاي پنها ني اثر نميكرد. ( تفسير نمونه 12/147.) بنابر هر يك از دو تفسير، آيه در مقام بيان اين مفهوم است كه چنين حجابي در بين پيامبر(ع) و كفار وجود داشته كه مانع از نفوذ آيات قرآن در آنان ميشده است.
مثالهاي زيباي قرآن ج 2
حضرت آيت الله مكارم شيرازي
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.